Pozyskiwanie klientów

W biznesie, a w szczególności w handlu i usługach kluczowy jest klient. To o niego walczymy wszelkimi dostępnymi sposobami. W tej bitwie wszystkie chwyty są dozwolone, jeżeli rzeczywiście doprowadzą do sukcesu naszego biznesu.


Jeśli mamy sieć sklepów, niełatwo jest nam nadzorować wszystkie jednocześnie. Właśnie w tym wyręcza nas tajemniczy klient (zobacz tutaj).

tajemniczy klient
Istnieje wiele metod na pozyskiwanie konsumentów. Każda jest efektywna, aczkolwiek nie każda powinna pasować do naszego charakteru działalności. Kiedy posiadamy sklep, zazwyczaj wprowadzamy jakiś ogólny system obsługi konsumentów. Jest to bardzo powszechne zjawisko. Mamy określony scenariusz postępowania z klientem, który musi stosować obsługa sklepu. Wyszczególnia on kolejne etapy sprzedaży. Zaczyna się już w chwili, gdy klient wchodzi do sklepu. Dobry sprzedawca musi od tego momentu właściwie obserwować poczynania klienta i w konkretnym momencie zareagować. Zazwyczaj zaczyna się od chęci pomocy. Potem następuje mnóstwo innych chwytów marketingowych, których zadaniem jest nakłonienie klienta do kupna jak największej ilości rzeczy. Na tym polega sprzedaż komplementarna. Polega ona na tym, że oferujemy do zakupu pasujący dodatek.

wózek z zakupami
Ogólny proces musi być doskonale znany obsłudze. Czy tak jest w rzeczywistości, ocenia właśnie tajemniczy konsument. Taka osoba otrzymuje listę z rozpisanymi punktami, na które ma zwracać uwagę. Ocenia ona nie tylko obsługę, ale także porządek w sklepie oraz to, czy towar jest wyeksponowany zgodnie z regułami panującymi w firmie. Osoba, która jest tajemniczym klientem, powinna się zachowywać naturalnie, a także w odpowiedni sposób sprawdzić wszystkie punkty z ankiety. Nie jest to, wbrew pozorom, łatwa i przyjemna praca.

Zwykle stosowane jest jednak inne badanie marketingowe (sprawdź tutaj), czyli tradycyjna ankieta, którą wypełniają konsumenci albo kontrahenci sklepu. Powinna ona być źródłem szczegółowych opinii oraz uwag dotyczących naszego sklepu. Te dane mogą być nam konieczne, aby zastosować niezbędne zmiany i dokładniej dopasować się do wymagań konsumentów.
17/08/18, 06:30:19